پردیس شهید مدرس سنندج

مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان

با سرکار خانم دکتر فرانک قدسی – دبیر اجرایی همایش تربیت سیاسی و اجتماعی

در روز 17 آذر ماه 1394 در خدمت سرکار خانم دکتر قدسی، سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهیده بنت الهدی صدر بودیم. با ایشان که دبیر اجرایی همایش تربیت سیاسی و اجتماعی هستند مصاحبه ای خواندنی داشتیم.

کلیاتی درباره همایش تربیت سیاسی و اجتماعی توضیح بدهید؟

بسم الله الرحمن الرحیم، تقدیم سلام و عرض ادب دارم خدمت همه شما بزرگواران. با توجه به رسالتی که دانشگاه فرهنگیان در خصوص توانمندسازی و تربیت معلمان دارد، این همایش با عنوان تربیت سیاسی و اجتماعی و جایگاه و اقتضائات آن در تربیت معلم قرار است که انشالله در ده استان برگزار شود که یکی از استان هایی که مجوز برای برگزاری این همایش دارد استان کردستان است، در فراخوانی که داده شده است برای حضور عزیزان در این همایش؛ قرار شده است که تا 10 آذر ماه مقالات خود را ارسال کنند و انشالله اجرای این همایش در 24 آذرماه سال جاری صورت خواهد گرفت. همایش اهدافی را دربر خواهد گرفت که مهمترین هدف های این همایش واکنش مسئولانه دانشگاه به شعار سال بوده است ایجاد فرصت برای گفتمان و ژرف اندیشی تربیت سیاسی و اجتماعی، شناسایی راه کارهای تربیت و همچنین نقش راهبردی معلمان بوده است. این همایش 19 محور دارد که بیشتر محورها در خصوص نقش معلم ها در تربیت سیاسی و اجتماعی هست، ضرورتی که در تربیت سیاسی اجتماعی هست و باید در مدارس و دانشگاه های ما صورت بگیرد و همچنین نقش سند تحول بنیادین در بحث تربیت سیاسی و اجتماعی، نقش تشکل های دانشجویی در تربیت سیاسی و اجتماعی و کلاً 19 محور همایش را ما اعلام کردیم و امیدوار هستیم که انشالله با حضور روشنفکرانه دانشجویان عزیز و آحاد عزیزانی که دوست دارند در این همایش شرکت بکنند ما همایش پرباری را داشته باشیم.

شما به عنوان دبیر اجرایی همایش چه اقداماتی را تا الان انجام دادید؟

اولین جلسه بحث همایش را در تاریخ 17 شهریور 1394 داشتیم، با توجه به اینکه جناب دکتر معروفی، مدیریت محترم لایه استانی در رأس این همایش هستند، در جلسه اول اقدام به انتخاب دبیر علمی و دبیر اجرایی همایش داشتند که بنده به عنوان دبیر اجرایی همایش درخدمتتان هستم. متعاقب این جلسه کمیته اجرایی 4 جلسه را برگزار کردیم که در این 4 جلسه با توجه به تقسیم وظایفی که بین زیرمجموعه ها و کارگروه ها داشتیم، شکر خدا وظایف تا به امروز به نحو احسن انجام شده است، لازم است که من از کارگروه ها در همین جا قدردانی بکنم. کارگروه هایی که ما داشتیم کمیته فرهنگی و کمیته روابط عمومی بوده که بیشتر کارها را بر عهده داشتند، کمیته پشتیبانی، مسئول نظارت و کیفیت و همچنین مسئول حراست و هماهنگی، این عزیزان در جلسات مشترکی که داشتیم که عرض کردم بیش از 4 جلسه را ما برنامه ریزی کردیم و هنوز هم جلسات ما ادامه خواهد داشت، مخصوصاً در روزهای نزدیک شدن به برگزاری همایش توانستیم فعالیت هایی را مدنظر داشته باشیم، تقسیم وظایفی را در بین اعضا داشته باشیم. در بحث تهیه ملزومات برای اطلاع رسانی و آگاه سازی و همچنین بحث فرهنگی اجرای همایش و در قسمت پشتیبانی تهیه ملزوماتی که برای همایش لازم است دراختیار عزیزان کارگروه ها قرار بگیرد. همچنین ما بحث نظارت و کیفیت را در اجرای این همایش داریم، مقرر شده است که در 3 مرحله قبل از اجرای همایش، حین اجرای همایش و بعد از همایش بازخوردهایی را داشته باشیم که انشالله در برنامه ریزی های آتی مورد استفاده قرار بگیرد.

شما به عنوان دبیر اجرایی همایش نقش برگزاری چنین همایشی را برای دانشجومعلمان در چی میبینید؟

نقشی که همایش ها دارند، با توجه به اینکه مخاطبین اصلی ما معلمان هستند و خودتون می دونید که معلمان اقشار تأثیرگذار در جامعه هستند که به عنوان متولیان تربیت دانش آموزان قلمداد می شوند، اگر بخواهیم بر روی بحث تربیت صحبت بکنیم، تربیت فقط تربیت سیاسی و اجتماعی نیست؛ ما انواع تربیت را داریم و در کل تربیت به معنای شکوفا کردن استعدادها، توانمندی های افراد هست، استعدادهای بالقوه ای که دارند و این استعدادها بالفعل خواهد شد. بخشی از این تربیت را اگر با نام تربیت سیاسی و اجتماعی ما نام ببریم؛ در این همایش ما میخواهیم یک تلنگری باشد به عزیزان دانشجومعلم وقتی که وارد مدرسه می شوند بتوانند خیلی از اهدافی را که لازم هست محقق بکنند. بحث رعایت اصول حق طلبی را و حفظ کرامت و عزت را، ظلم ستیزی، عدالت خواهی، کسب و حفظ استقلال همه جانبه، رعایت حقوق و آزادی های مشروع دیگران، پیشرفت مردم سالاری دینی در جامعه، بسط عدالت اجتماعی، حفظ وحدت و تفاهم ملی، تعامل میان فرهنگی و تعامل ملی و بین المللی مواردی است که در مدرسه باید به دانش آموزان ما حتماً آموزش داده شود. این بحث تربیت سیاسی و اجتماعی و همایش های این چنین به دانشجویان ما کمک می کند که انشالله در این راستا بتوانند با قدرت بیشتری عمل بکنند.

شما نحوه تعامل ادارات، سایر ارگان ها و دانشگاه های استان را با برگزاری چنین همایشی چگونه دیدید؟

ما جلسات مختلفی را با دستگاه ها داشتیم، تماس های تلفنی را با آنها داشتیم، اهداف همایش را برای آنها تبیین و تشریح کردیم و از آنها خواستیم مشارکت بکنند، دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی که به ما کمک کردند و مشاکرت داشتند، منظور ما فقط مشارکت مادی نبوده است، بلکه مشارکت معنوی، بحث آگاه سازی دانشجویان حوزه خودشان و مشارکت آنها برای شرکت در این همایش و ... . در کل ما با 11 نهاد فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشتیم که از استانداری گرفته تا دانشگاه های سطح استان بخصوص دانشگاه پیام نور، دانشگاه کردستان و همچنین دانشگاه آزاد که مشارکت خوبی را با ما داشتند، اداره ارشاد و به ویژه صدا و سیما توانستیم مشارکت آنها را جلب کنیم. در کل با 11 نهاد فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشتیم که ما آرم آنها را در پوستر آورده ایم.

انتظارات شما به عنوان دبیر اجرایی همایش از برگزاری چنین همایشی چیست؟

اگر ما بتوانیم 3 هدف عمده را محقق بکنیم واقعاً توانستیم بازخورد خوبی از این همایش داشته باشیم. به نظر من لازم است که افرادی که در این همایش شرکت کردند که قطعاً بیشتر اساتید و دانشجویان هستند چون لازم بود من این را هم یادآوری بکنم که ما این همایش را در دو سطح برگزار می کنیم و فراخوان مقالات را از دو قشر بیشتر پذیرفتیم، اولی دانشجویان و دومی اساتید هستند، جدا از آن عزیزان دیگری که از دانشگاه های دیگر یا از عموم مردم اگر خواستند مجاز به ارسال مقاله بودند. به نظر من اگر افراد درک موقعیت اجتماعی و سیاسی خود را در جامعه بدانند اینکه موقعیت سیاسی آنها چیست، موقعیت اجتماعی آنها چیست، چه نقشی دارند؛ مهم است. دوم اینکه مواجهه خردمندانه با تحولات اجتماعی و سیاسی که در جامعه آنها اتفاق می افتد. خودتان میدانید ما اخیراً هم مسائل سیاسی و اجتماعی پیش رو داریم و همین به اصطلاح می تواند به عنوان یک آیتم باشد برای مشارکت و حضور فعالانه و هوشمندانه این عزیزان. بحث سوم تأثیرگذاری این افراد بر جامعه در سطح ملی و در سطح بین المللی است.