با حضور دکتر مهر محمدی ریاست دانشگاه فرهنگیان و مسئولان استانی
پژوهشگران برتر پردیس های دانشگاه فرهنگیان کردستان تجلیل شدند
توجه به کیفیت در اولویت تمامی برنامه های دانشگاه فرهنگیان قرار دارد رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه توسعه کمی را متوقف کرده ایم و بیشتر بر توسعه کیفی دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور تاکید داریم، گفت: توجه به کیفیت اصلی ترین و اولویت دارترین برنامه این دانشگاه است.
توجه به کیفیت در اولویت تمامی برنامه های دانشگاه فرهنگیان قرار دارد
رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه توسعه کمی را متوقف کرده ایم و بیشتر بر توسعه کیفی دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور تاکید داریم، گفت: توجه به کیفیت اصلی ترین و اولویت دارترین برنامه این دانشگاه است.
[توجه به کیفیت در اولویت تمامی برنامه های دانشگاه فرهنگیان قرار دارد]
به گزارش روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان، «دکترمحمود مهرمحمدی» روز یکشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استانی دانشگاه فرهنگیان کردستان در سنندج، گفت : در سال 91 حدود 25 هزار نفر پذیرش دانشجو داشتم که در سال 92 این میزان به 17 هزار و در سال جاری نیز به 10 هزار نفر کاهش یافته است که این نشان دهنده توجه به کیفیت در این دانشگاه است.
وی با بیان اینکه افزایش در جذب دانشجویان را در برنامه کاری خود نداریم، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور از لحاظ منابع و استانداردهای علمی و پژوهشی سالانه ظرفیت پذیرش بیش از 10 هزار دانشجو را ندارد.
دکترمهرمحمدی گفت: با عنایت ویژه دولت تدبیرو امید، شرایط رشد بسیار امیدوار کننده ای در انتظار این دانشگاه است.
وی بیان کرد: هدف نظام جمهوری اسلامی از تاسیس دانشگاه فرهنگیان زمانی محقق می شود که به کیفیت آموزش و تربیت معلمان با توجه به استانداردهای روز توجه شود.
وی افزود: باید راهکاری را برای توسعه کیفی دانشگاه پیدا کرد و از توسعه کمی آن جلوگیری شود تا معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران و با کیفیت بالا تربیت کنیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه باید سیاست توسعه کیفی همواره بر توسعه کمی مقدم باشد ادامه داد: انتظار ما از دانشجو برای تحقق اهداف و سیاست های کیفی دانشگاه فرهنگیان رفتن به سوی پژوهش و تحقیقات است.
وی با بیان اینکه بزودی منشور حقوق و تکالیف دانشجویان را پرده برداری می کنیم، گفت: در دانشگاه فرهنگیان پژوهش یک عنصر گمشده است که باید تلاش کنیم مقوله پژوهش در این دانشگاه نهادینه شود و تربیت معلم در کشور یک سنت پژوهش محور شود.
دکتر مهر محمدی با بیان اینکه ایجاد دانشگاه فرهنگیان موجب ایجاد یک نوسازی در تربیت معلم کشور شد، افزود: برنامه ریزی کرده ایم که پژوهش را وارد دانشگاه فرهنگیان کنیم.
وی اظهار کرد: می خواهیم حق پژوهش را در فرایند تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان ادا نماییم.
سرپرست پردیس شهید مدرس کردستان نیز گفت: پژوهش و آموزش دو بال پرواز علوم مختلف بوده که در ایران بال آموزش بزرگتر از پژوهش است و متاسفانه آنچنان که شایسته است به مبحث پژوهش توجه نشده است.
مسعود الماسی افزود: متاسفانه در دانشگاه فرهنگیان نیز امر پژوهش با غفلت بیشتری نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی کشور مواجه بوده به طوریکه هم اکنون در این دانشگاه اعتبارات پژوهشی 5 درصد اعتبارات را تشکیل می دهند در حالیکه این مهم در سایر دانشگاه های کشور 13.5 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش، دانش را ارتقا می دهد در حالیکه پژوهش، پویایی و نشاط را ارتقاء داده و زمینه ساز توسعه سایر امور است.
سرپرست پردیس شهید مدرس سنندج خاطرنشان کرد: رعایت بی طرفی در پژوهش باید مدنظر باشد و از پژوهش های سفارشی پرهیز نمائیم.
الماسی خاطرنشان کرد: خلاقیت و ابتکار در جامعه و رجوع دولت به مردم از ثمرات توجه به حوزه پژوهش و تحقیق است و امیدواریم این مهم در کشور بیش از پیش نگریسته شود.
فرانک قدسی سرپرست پردیس بنت الهدی صدر کردستان همچنین در این همایش بر بحث آزاداندیشی در دانشگاه ها و تقویت حوزه پژوهش تاکید کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان به دلیل تربیت دانشجویانی که مبحث آموزش و تعلیم نسل های آینده کشور را بر عهده دارند دارای جایگاه ویژه ای است و امیدواریم از سوی مسئولان با جدیت مد نظر قرار گیرد.
در ادامه این همایش نیز نماینده دانشجویان دختر و پسر پردیس های تربیت معلم شهید مدرس و بنت الهدی صدر مطالبی را پیرامون تجهیز دانشگاه فرهنگیان کردستان به زیرساخت های علمی و آموزشی ارتقای سطح اعضای هیأت علمی، رفع کسورات 45 درصدی حقوق و مزایای دانشجو معلمان و تسهیل در امور گزینش و احکام استخدامی دانشجویان بیان کردند.
نماینده گان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز مطالب خود را اینگونه به سمع حضار رساندند:
نظام آموزشی ما در کشور توانمند نیست
سید احسن علوی، ضعف در ساختارهای پژوهشی و آموزشی کشور را عاملی مهم بر سر راه عدم توسعه یافتگی سیستم آموزشی دانست و بر اصلاح این امور در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
سیداحسن علوی اظهار کرد: متأسفانه مبحث پژوهش در کشور ما نهادینه نشده است و به لحاظ فکری، سیاسی فکر می کنیم و همیشه ایده را بر واقعیت ها تحلیل می کنیم.
وی افزود: باید با ایران شناسی و شناخت ظرفیت های کشور ساختار قدرت و اقتصاد را مدنظر قرار دهیم و به این مهم توجه کنیم که این ساختار به چه اندازه ظرفیت صحبت های ما را دارد.
نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد و دموکراسی دو روی یک سکه هستند و باید به این مهم توجه کنیم که در این وادی چه افق هایی را باید داشته باشیم.
علوی خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد اقتصاد دراختیار دولت است و در این راستا نمی توانیم یک ظرفیت مشابه کشورهای کمونیستی برای توسعه اقتصادی و مبحث دموکراسی بهره گیریم.
وی افزود: برای رفع این مشکلات باید اولویت ها را در کشور تشخیص دهیم و از تفکر قیاسی به تفکر استقرایی و سیستمی نظام مند همراه با عملیاتی کردن برنامه های تدوین شده گام برداریم.
نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از پژوهش به عنوان یک مطالعه نظام مند یاد کرد و افزود: توسعه هم جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کشور در گرو تحقیق و پژوهش است و دستاوردهای عظیم جوان ایران اسلامی در عرصه هسته ای، سلول های بنیادین، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوافضا همگی از دستاوردهای پژوهشی کشور است.
علوی اظهار داشت: متأسفانه خروجی ها در دانشگاه های ما آن چیزی نیست که نیاز داریم و نظام آموزشی در کشور ما توانمند نیست.
وی افزود: کیفیت نظام آموزشی در کشور باید ارتقاء یابد و در این راستا در مجلس شورای اسلامی نمایندگان طرح هایی را در دستور کار دارند.
علوی همچنین بر پیگیری ویژه مشکلات و دغدغه های دانشجو معلمان دانشگاه های فرهنگیان کشور و به ویژه دانشجویان پردیس های فرهنگیان در استان کردستان تأکید کرد و افزود: ارتقای کیفی و تأمین زیرساخت های آموزشی و پژوهشی و دانشگاه فرهنگیان امری مهم و کلیدی است و باید برای تحقق آن همه ظرفیت ها را بسیج نماییم.
سالار مرادی نماینده مردم سنندج، دیوان دره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شکی نیست که تربیت آینده هر جامعه ای مرهون تربیت دانشجو معلمان خواهد بود.
و بر توسعه سخت افزاری و نرم افزاری پردیس های دانشگاه فرهنگیان در کردستان و رفع مشکلات امور گزینشی دانشجو معلمان تاکید کرد.
وی افزود: بعد از خانواده مهمترین نهادی که در فرآیند جامعه پذیری و تربیت نسل آینده به ایفای نقش می پردازد، آموزش و پرورش بوده و رفع مشکلات این حوزه زمینه ساز رفع مشکلات در سایر زمینه ها خواهد بود.
نماینده مردم کردستان در مجلس تصریح کرد: باید توصیه سخت افزاری و نرم افزاری پردیس های تربیت معلم شهید مدرس در کشور و بویژه استان کردستان با جدیت مدنظر قرار گیرد.
مرادی اظهار داشت: اهمیت دانشگاه فرهنگیان بر کسی پوشیده نیست و تقویت بعد نرم افزاری پردیس های این دانشگاه در استان کردستان می تواند زمینه ساز تحقق اهداف توسعه پایدار در استان باشد.
وی افزود: ارتقای علمی اعضای هیأت علمی و تقویت گروه فرهنگی، آموزشی و تربیتی از جمله خواسته ها و دغدغه های دانشجویان پردیس های دانشگاه فرهنگیان بوده و امیدواریم این مهم با تدبیر مسئولان این دانشگاه در سطح کشوری برطرف شود.
مرادی همچنین سختگیری در امور گزینش دانشجو معلمان را از دیگر دغدغه های دانشجویان عنوان کرد و افزود: امید است تسهیلات لازم نیز در این خصوص در نظر گرفته شود.
وی در پایان از پیگیری ویژه مشکلات و دغدغه های دانشجویان استان کردستان در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
در پایان این همایش نیز از 24 نفر از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران برتر توسط دکتر مهر محمدی تجلیل به عمل آمد.