پردیس شهید مدرس سنندج

در پردیس شهید مدرس کردستان برگزار شد:

دومین نشست تخصصی "ئیواره ییک له گه ل شیعر و چیروک"

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان دومین نشست تخصصی "ئیواره ئیک له گه ل شیعر و چیروک" به  همت امور فرهنگی،اجتماعی  و یاری کانون ادبی و هنری دانشگاه فرهنگیان کردستان  عصر روز یکشنبه اول آذر 1394 با حضور دکتر معروفی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، دکتر الماسی سرپرست شهید مدرس سنندج، دکتر قادرمرزی معاون پشتیبانی، آقای محمد سمیعی فر حراست محترم دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، دکتر محمدپور معاون محترم آموزشی، سرکار خانم شکری معاون محترم آموزشی شهید بنت الهدی صدر، آقای نوری معاون محترم پشتیبانی  بنت الهدی صدر، کارشناس مسئول امور فرهنگی و دانشجویی استان آقای شریفیان و کار شناس محترم امور فرهنگی اجتماعی پردیس مدرس آقای عباس نیا، سرکار خانم هجرت  کار شناس محترم امور فرهنگی اجتماعی شهید بنت الهدی صدر و کارکنان هر دو پردیس (شهید مدرس و شهید بنت الهدی صدر)، اساتید معزز مهمانان و نیز دانشجویان از هر دو پردیس در سالن اجتماعات پردیس شهید مدرس سنندج برگزار گردید. دکتر مسعود بیننده فرآیند تحول شعر کردی را در چهار مرحله ی شکل گیری (سده ی 11م)، تکامل (سده ی 16 و 17م)، بلوغ (سده ی 18 و 19م) و نوگرایی (سده ی 20) تقسیم بندی کردند.

این نشست تخصصی با دو پانل تخصصی ادبیات معاصر کردی و نیز ادبیات کودکانه برگزار گردید و بخشی از آن نیز به آثار برگزیده ی ارسالی از جانب دانشجویان هر دو پردیس، رونمایی از کتاب و نیز نرم افزار نشست و اهدای جوایزاختصاص یافت.

دکتر مسعود الماسی سرپرست محترم پردیس شهید مدرس سنندج ضمن عرض خیر مقدم خدمت مهمانان،  مدعوین و نیز حاضرین مراسم از واحد های فرهنگی پردیس شهید مدرس و شهیده بنت الهدی، کانون ادبی هنری دو پردیس تشکر و قدردانی کردند.

آقای الماسی ضمن تبریک هفته ی بسیج از اهمیت بالای این هفته اشاره کردند و هفته ی کتاب را برای دانشجویان و حاضرین مراسم یادآوری کردند و دانشجویان را به مطالعه و خواندن هر چه بیشتر دعوت کردند.

سرپرست پردیس شهید مدرس با اشاره به تکثر بالای آثار ارسالی به این نشست اهمیت این نکته را خاطر نشان کردند که باید اینگونه نشست ها به همایش های استانی تبدیل شود.

هیمن عبدی دانشجوی پردیس شهید مدرس، دبیر اجرایی همایش و نیز دبیر انجمن ادبی و هنری دانشگاه فرهنگیان کردستان ضمن تقدیر و سپاس از تمامی دست اندرکاران و کارکنان دانشگاه با اشاره به نوپا بودن انجمن ادبی هنری از برگزاری مراسمات متعددی از جمله شب شعر، همایش و نشست های درون دانشگاهی و استانی خبر دادند و نوید افتتاح دبیر خانه ی انجمن ادبی هنری را در سال آینده به دانشجویان دادند.

آقای دکتر مسعود بیننده در پانل تخصصی، درباره ی ادبیات معاصر به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا به بررسی فرایند تحول تاریخی شعر در جهان پرداخت و مراحل تحول معرفت شناختی و زیبایی شناسی این روند را با تاکید بر فرآیند شعر کوردی ارزیابی نمودند.

وی فرم عروضی شعر کلاسیک را حاوی مبانی فکری اسطوره ای عنوان نمودند و درضمن اشاره  به مشخصات این فرم شعری، با تاکید بر تغییرات فرهنگی و اجتماعی که منجر به دنیای مدرن شده است ضرورت درک و همسویی با مدرنیته­ی شعری را برای ادبیات همه­ی ملت ها مهم ارزیابی نمودند.

ایشان با بیان اینکه فرم و ساختار شعر نوین بیان آرزو ها و امیال انسان مدرن را در بر دارد به وجوه مختلف این پتانسیل اشاره نمودند.

آقای دکتر بیننده فرآیند تحول تاریخی شعر کردی را در چهار مرحله ی شکل گیری (سده ی 11م)، تکامل (سده ی 16 و 17م)، بلوغ (سده ی 18 و 19م) و نوگرایی (سده ی 20) تقسیم بندی نموده و سپس با اشاره به نحوه­ی شکل گیری روند نوگرایی، جدیدترین جریان شعری متاخر را تحت عنوان  شعر متفاوت (جیاواز) مورد بررسی قرار دادند.

وی ویژگیهای این جریان شعری را در قالب آشنایی زدایی، چند صدایی، معنا زدایی و فرد گرایی مورد ارزیابی قرار داده و توانش ها و عرصه های مختلف آن را به طور خلاصه بیان نمودند.

در پایان ایشان با بیان اینکه شعر کردی از ظرفیت و پویایی بالایی برای رشد و بالندگی برخوردار است همه ی دانشجویان را به پیگیری و مطالعه ی جدی ادبیات کردی دعوت نموده و اشعاری از شاعران نوگرای کردی را برای حضار قرائت نمودند.

آقای شافعی زاده در پانل تخصصی ادبیات کودکان به بیان سخنرانی پرداختند و با اشاره به دشوار بودن بحث درباره ی ادبیات کودکان دلیل آن را وجود نظریه های متفاوت از صاحبان اثر در ادبیات کودکان دانستند.

ایشان سخنرانی خود را با سخنی از نیچه آغاز کردند که میگوید: اگر جان انسان میخواهد تبدیل به انسان واقعی شود سه مرحله را میگذراند و این سه مرحله به ترتیب شامل: 1- مرحله ی استفاده از نمادی برای فرمانبردای برای حفظ سنت 2- تبدیل این انسان به شعری در زندگی خود که بزرگترین نقش آن شورش در برابر عدم فرمانبرداری  3- مرحله ی کودکی؛ یعنی نه انسان فرمانبردار و نه انسان فرهیخته. زیرا انسان فرمانبردار ویژگی تملق و پاپلوسی را دارد و نیز انسان فرهیخته دارا ی معرفت است و نمیتواند سازنده ی جهان واقعی باشد.

ایشان با بیان اینکه دوران کودکی در دوران پست مدرن حیرت و شگفتی در برابر خلقت آفرینش است خاطر نشان کردند که برخلاف نظام رسمی تعلیم و تربیت ادبیات کودک ادبیاتی تصادفی می باشد یعنی بر اساس طرح و نقشه ی قبلی طراحی نشده است.