مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان
با جناب آقای دکتر مسعود الماسی – سرپرست دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید مدرس
در روز 22 آذر ماه 1394 در خدمت جناب آقای دکتر الماسی، سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید مدرس بودیم. با ایشان در مورد همایش تربیت سیاسی و اجتماعی مصاحبه ای خواندنی داشتیم.
با توجه به اینکه رشته تخصصی شما ژئوپلتیک هست، ممنون میشویم به چندتا سوال ما در مورد همایش تربیت سیاسی و اجتماعی پاسخ دهید.
دیدگاه شما نسبت به برگزاری چنین همایشهایی چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم، قبل ازهرچیز حلول ماه ربیع راتبریک میگویم و آرزو میکنم که تمامی خواسته ها، امکانات و هر مرادی را در دل دارید انشالله برآورده بشود.
به نظر بنده، برگزاری چنین همایش هایی و ذات برگزاری آنها برای فکر کردن است. وقتی ما در همایش تربیت سیاسی و اجتماعی 90 مقاله را دریافت میکنیم، یعنی 90 نفر به مدت یک ماه در مورد تربیت سیاسی و اجتماعی فکر کرده اند و این اهمیت قضیه را بالا می برد. در نتیجه ما به یک پختگی نسبی در حوزه نظریه پردازی میرسیم. بنابراین اهمیت برگزاری همایش تربیت سیاسی و اجتماعی بالاست.
به نظر شما تأثیر برگزاری همایش تربیت سیاسی و اجتماعی، بر روی آموزش سیاسی دانشجو معلمان چیست؟
همایش تربیت سیاسی و اجتماعی، دانشجو معلمان را از دیدگاه نظری آماده می کند تا درعمل هم به این مهم برسند که سیاست به معنی دروغ نیست، بلکه مفهوم اصلی سیاست تدبیر است و ما درتمام سطوح سیاست داریم. ما در سطح خانواده، جامعه، منطقه، کشور، بین الملل و درسطوح مختلف جهانی ما شاهد سیاست هستیم. سیاست به معنای تدبیر، می تواند تمام ابعاد زندگی انسانی را در بر بگیرد. هر فعالیت ساده ای را که در نظر بگیرید، طبیعتا نیازمند برنامه است و برنامه به معنای سیاست است. گاهی اوقات به غلط بسیاری از افراد ادعا می کنند که ما عضو هیچ گروه، دسته و جناحی نیستیم در صورتی که در عمل این گونه نیست. ما خواه نا خواه برای تولید هویت هم که شده در دسته بندی های مختلف شرکت میکنیم و هویت سازی میکنیم و این عین سیاست است.
ارتباط بین برگزاری همایش تربیت سیاسی و اجتماعی با سواد اجتماعی چیست؟
ما در حوزه فعالیت های سیاسی مشکل بزرگی که در ایران داریم سواد سیاسی است. خیلی اوقات ما هنگامی که صحبت میکنیم، بیشتر نق زدن را به عنوان سیاست تعریف می کنیم در صورتی که در سواد سیاسی ما اگر خوب به عقبه ذهنی خودمان مراجعه نماییم، متوجه می شویم بار علمی بالایی در حوزه سیاست نداریم. چون که سابقه تاریخی را وقتی بررسی می کنیم، نهادهای مدنی و احزاب در ایران نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید در کادر سازی و ایجاد فضای مناسب به فرهنگ سیاسی عمل بنمایند و در نتیجه سواد سیاسی اجتماع ما در حد مطلوبی نیست. سواد سیاسی متفاوت از مدارک سیاسی است. شاید در زمینه مدارک سیاسی غنای بالایی داشته باشیم اما در زمینه و حوزه فضای سیاسی خیلی نمیتوانیم ادعا کنیم.
فکر می کنید تشکل ها و کانون های موجود در پردیس شهید مدرس کردستان بر روی تقویت نهاد های مدنی و احزاب سیاسی، چه تاثیری دارد؟
ما در دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس، فعالیت کانون ها وتشکل ها را به عنوان یک تمرین عملی و یا به عبارت دیگر آموزش غیررسمی فعالیت های سیاسی برای خودمان تعریف کرده ایم و سعی کرده ایم آنها را به صورت واقعی با مسائل درگیر بنماییم. منتهی این به معنی آزادی یا به معنی رها سازی نیست بلکه معتقدیم این دو گفتمان کاملا متفاوت اند، یعنی آزادی یک مفهوم و رهاسازی یک مفهوم دیگر دارد. ما گاهی اوقات فکر می کنیم آزادی به معنای رهاسازی است، در صورتی که آزادی خودش محدودیت های بسیار زیادی دارد. ما اگر چهارچوب ها و خطوط قرمز را رعایت کنیم، آزادی را تا جایی داریم که مزاحم آزادی دیگران نشویم. بنابراین فضای باز سیاسی یک فضای بسیار محدود جولان و حرکت است، که ما باید آن فضا را بشناسیم و با رعایت قواعد بتوانیم بازی کنیم. و در این فضا است که دانشجو معلمان با فعالیت در کانون ها و تشکل های سیاسی، می توانند مهارت کافی برای عمل در حوزه های مختلف بدست بیاورند. ما در انتخابات شورای صنفی متوجه شدیم که اگر فضای باز را اجرا بنماییم و مجریان و ناظران رعایت بی طرفی را بنمایند، ماحصل آن بلوغ سیاسی – فکری دانشجو معلمان است. درست است که ما در دو انتخاب شورای صنفی قبل میزان مشارکتمان متفاوت بود، ولی به هرمیزان که سلامت انتخابات بالا می رفت به همان میزان هم کیفیت مشارکت سیاسی بالا و بالاتر می رفت و ما متوجه شدیم انتخاب ها هم بسیار زیرکانه و عقلانی به نظر می رسد و نوع انتخابی که صورت گرفته است، نشان میدهد عقلانیت به دور از شکاف های قومی، مذهبی، زبانی و شکاف های متعددی که ما در سطح جامعه میتوانیم شاهد باشیم، در انتخابات شورای صنفی پردیس شهید مدرس کردستان ترمیم شد و ما فکر میکنیم فعالیت های متعدد در کانون ها و تشکل ها میتواند شکاف های عدیده را به یک شکاف سیاسی تبدیل بکند و یا یک شکاف صنفی صفر را ایجاد بکند و این خودش بلوغ ذهنی و بالا رفتن سواد سیاسی است.
جناب آقای دکتر عزیز با توجه به اینکه رشته تخصصی شما ژئوپلتیک است، از شما درخواست میکنم که به عنوان سؤال آخر، به صورت تخصصی تر در مورد این همایش اظهار نظر فرمایید.
ما در همایش تربیت سیاسی و اجتماعی سطوح مختلفی داریم، وقتی در سطح خانواده سیاست را داریم خیلی ساده است ولی وقتی بزرگتر می شود و به جامعه می رسد سیاست ملی مطرح می شود و وقتی به سطح کشور می رسد جغرافیای سیاسی خودش را نشان می دهد و وقتی از کشور خارج می شود ژئوپلتیک عرض اندام میکند و وقتی در سطح منطقه عمل می کند ژئواستراتژی خودنمایی می کند و به ژئواکونومی میرسد. اما واقعیت این است که ما در همایش تربیت سیاسی و اجتماعی باید درصدد افزایش بار مهارت های عملی سیاسی دانشجو معلمان حرکت بکنیم و با عنایت به اینکه تفکر در زمینه نوشتار و در واقع کار علمی در زمینه فعالیت های سیاسی و تربیت سیاسی و اجتماعی، می تواند ما را به سمتی سوق دهد که در آتیه مهارت کافی برای فعالیت در نهاد های مدنی و احزاب سیاسی را داشته باشیم. چون اگر ما نهاد های مدنی و احزاب سیاسی را در ایران و جامعه ایرانی فعال نکنیم، واقعیت این است که مهارت های عملی سیاسی ما ضعیف می شود و توانایی فعالیت اجتماعی ما بشدت پایین می آید.
مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان
با جناب آقای دکتر مسعود الماسی – سرپرست دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید مدرس ...