در دانشگاه فرهنگیان کردستان، پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شد:
نخستین همایش تربیت سیاسی و اجتماعی ، جایگاه و اقتضائات آن در تربیت معلم
دانشگاه فرهنگیان کردستان روز سه شنبه مورخ ۲۴ آذر ۱۳94 به مناسبت هفته ی پژوهش میزبان برگزاری نخستین همایش استانی "تربیت سیاسی و اجتماعی، جایگاه و اقتضائات آن در تربیت معلم" با همکاری دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد، پیام نور و بسیج دانشجویی استان در پردیس شهید مدرس کردستان بود. آقای دکتر معروفی با بیان اینکه تربیت اجتماعی یکی از ساحت های تربیت بوده که ناظر بر توانمند سازی فرد در حوزه های شناختی، مهارتی و عاطفی مورد نیاز برای زندگی اجتماعی است به تربیت سیاسی به عنوان زیر مجموعه ی تربیت اجتماعی و ناظر بر تغییر نگرش سیاسی افراد و افزایش مهارت مشارکت و قابلیت های اجتماعی برای ارزش گذاری نسبت به حقوق شهروندی اشاره نمودند.
نخستین همایش تربیت سیاسی و اجتماعی، جایگاه و اقتضائات آن در تربیت معلم، روز سه شنبه مورخ ۲۴ آذر 1394 به مناسبت هفته ی پژوهش هم زمان با استان های: زنجان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گیلان، فارس، قزوین، ایلام، یزد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری، به میزبانی پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان و با مشارکت: دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاداسلامی سنندج، پیام نور و بسیج دانشجویی استان برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان این همایش روز سه شنبه مورخ ۲۴ آذر ۱۳94 به مناسبت هفته ی پژوهش هم زمان با استان های: زنجان، خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گیلان، فارس، قزوین، ایلام، یزد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری، به میزبانی پردیس شهید مدرس کردستان و با مشارکت بسیج دانشجویی استان، دانشگاه کردستان، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و ... و با حضور سبز دکتر فیروزی معاون محترم استاندار کردستان، مشاورین محترم فرهنگی استاندار، ریاست محترم مرکز آموزش و پژوهش استانداری، معاون محترم پژوهش اداره کل آموزش و پرورش کردستان و اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان و دانشگاه کردستان و حضور پر شور دانشجویان پردیس های شهید مدرس و بنت الهدی صدر سنندج برگزار شد.
دکتر یحیی معروفی، سرپرست مدیریت امور پردیس های کردستان؛ با بیان اینکه تربیت اجتماعی یکی از ساحت های تربیت بوده که ناظر بر توانمند سازی فرد در حوزه های شناختی، مهارتی و عاطفی مورد نیاز برای زندگی اجتماعی است، به تربیت سیاسی به عنوان زیر مجموعه ی تربیت اجتماعی و ناظر بر تغییر نگرش سیاسی افراد و افزایش مهارت مشارکت و قابلیت های اجتماعی برای ارزش گذاری نسبت به حقوق شهروندی اشاره نمودند.
این همایش که با عنوان "همایش تربیت سیاسی و اجتماعی، جایگاه و اقتضائات آن در تربیت معلم" در بخش ها وپنل های مختلف شامل: سخنرانی آقایان دکتریحیی معروفی به عنوان رئیس همایش، دکتر ابراهیم محمد پور به عنوان دبیر علمی همایش، دکتر فرانک قدسی به عنوان دبیراجرایی همایش و پروفسورنعمت الله عزیزی استاد تمام دانشگاه کردستان به عنوان مهمان و سخنران اصلی همایش و نیز پنل های تخصصی در خصوص موضوع همایش در دو بخش صبح و بعد از ظهر، با ارائه ی مقالات برگزیده به اجرا در آمد .
دکتر یحیی معروفی رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان و رئیس همایش ضمن خیر مقدم به مهمانان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و قدر دانی از سازمان ها و نهاد هایی که در برگزاری همایش مشارکت و همکاری لازم را داشته اند، از نویسندگان مقالات، داوران همایش، اعضای هیئت علمی و عوامل اجرایی همایش تقدیر و تشکر نمودند.
ایشان با تشریح موضوع همایش خاطر نشان کرد : انسان موجودی اجتماعی است و زندگی اجتماعی مستلزم تربیت است و در دنیای امروز نهاد تعلیم وتربیت مهم ترین متولی امر تربیت است، تربیت دارای ساحت های گوناگونی چون تربیت عقلانی، جسمانی اخلاقی عاطفی و اجتماعی است که تربیت اجتماعی یکی از ساحت های آن است.
وی گفت تربیت اجتماعی به معنای پرورش دانش ها، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای زندگی اجتماعی است و تربیت سیاسی به عنوان زیر مجموعه ی تربیت اجتماعی، ناظر بر تغییر نگرش سیاسی افراد و افزایش مهارت مشارکت و قابلیت های اجتماعی برای ارزش گذاری نسبت به حقوق شهروندی می باشد.
معروفی با اشاره به دیدگاه های مختلف در خصوص نقش و جایگاه مدرسه و مراکز آموزشی در تربیت اجتماعی و سیاسی اظهار امیدواری نمود که این همایش بتواند به این سئوال که ما چه انتظاری از مدرسه و معلم به عنوان کارگزار فکور عرصه تربیت در ارتباط با تربیت اجتماعی و سیاسی داریم و چگونه باید این انتظارات را با شرایط و اقتضائات جامعه اسلامی خودمان سازگار کنیم، پاسخ منطقی ارائه کند.
دکتر محمد پور دبیر علمی همایش با اشاره به پتانسیل بالای دانشگاه فرهنگیان کردستان که عهده دار شدن این همایش نشان از این بهره مندی دارد ، به روند اجرا و تشکیل همایش اشاره کرد که بعد از موافقت دانشگاه فرهنگیان مرکزی در اجرای این همایش در دانشگاه فرهنگیان کردستان، کمیته ی راهبردی همایش تشکیل و به همراه آن کمیته های علمی و اجرای همایش با مشخص کردن وظایف کمیته ها محقق گشت . اولین جلسه ی کمیته ی راهبردی همایش در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ به منظور تبیین و تعیین محور ها و هدف های همایش و تهیه ی فراخوان در اوایل آبان سال جاری تشکیل گردید.
ایشان هم چنین با اشاره به مهلت تحویل آثار نویسندگان مقالات برای ارسال اثر ، خاطر نشان کرد که در این مهلت حدودا چهل روزه نزدیک به نود مقاله به دبیر خانه ی علمی همایش ارسال شد که این خود نشان از استقبال کم نظیر از همایش دارد.
وی به جلسات متعدد صورت گرفته ی کمیته ی علمی همایش برای برنامه ریزی هر چه بیشترجهت اجرای بهینه ی همایش و تدوین فرم عینی ارزیابی مقالات، انتخاب داوران و نیز پیش بینی پنل های تخصصی همایش اشاره کرد که با هدف غنا بخشیدن هر چه بهتر و بیشتر همایش بوجود آمده است.
دبیر علمی همایش با بیان اینکه دقت و حساسیت بالایی در داوری کردن مقالات صورت گرفته است به نحوی که در داوری هر مقاله حداقل دو داور و گاهی چهار داور به ارزیابی آن پرداخته اند که تعداد ۴۴ مقاله از بین مقالات ارسالی پذیرفته شده و تعداد ۱۲ مقاله به صورت ارائه و همچنین تعداد ۳۲ مقاله ی دیگر به صورت چاپ پوستر بوده است.
ایشان یکی از ویژگی های بارز و شاخص این همایش را حضور پر رنگ و چشمگیر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان عنوان کرد و افزود که این نشان از به نتیجه نسشتن کارها و اقدامات انجام شده در این زمینه دارد.
پروفسور نعمت الله عزیزی ، استاد تمام دانشگاه کردستان در خصوص نقش و اهمیت دانشگاه فرهنگیان در تربیت اجتمعی و سیاسی و بیان نتیج پژوهش های انجام شده در خصوص ضرورت توجه بیشتر به ابعاد و جنبه های مختلف تربیت اجتماعی، بویژه آموزش های چند فرهنگی پرداخت.
ایشان با توجه به ضرورت باز تعریف مفاهیم تربیت شهروندی در فرایند معلم کشور خاطر نشان کرد، شکل گیری گرایشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از طرفی و کم رنگ شدن مرزهای جغرافیایی از طرف دیگر ضرورت باز تعریف حقوق شهروندی و بازنگری در اهداف، برنامه ها و فرایندهای تربیت شهروندی دو چندان کرده است.
بر همین اساس طی دو دهه گذشته سیاستگزاران، مدیران برنامه ریزان و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت در کشور های توسعه یافته تلاش گسترده ای را جهت انجام اصلاحات اساسی در مبانی معرفت شناسی و ابعاد مقوله تربیت شهروندی دمکراتیک با تأکید بر مفاهیمی چون حقوق اساسی بشرر، آموزش برای صلح، یادگیری با هم زیستن تربیت سیاسی و اجتماعی آغاز و تدوین معیارها و موازین آموزشی مورد نیاز برای اجرای برنامه نوین تربیت شهروندی دمکراتیک در دستور قرار داده و به موفقیت هایی نیز نایل گشته اند.
وی افزود از همین رو با عناست به اینکه جامعه ما نیز از تنوع و تکثر فرهنگی بالا بر خوردار می باشد، نظام آمزشی و نظام تربیت معلم کشورر می بایست همسو با تحولات علمی روز در این عرصه، نسبت به باز تعریف مقوله تربیت شهروندی و ابعاد آن از طرفی و اتخاذ ساز و کار های مناسب تربیتی و بازنگری برنامه تربیت معلم و برنامه درسی مدارس کشور در همه مقاطع از طرف دیگر اهتمام نماید.
در پایان همایش و بعد ازاجرای پنل های تخصصی در دو نوبت صبح و عصر و ارائه ی مقالات، دکتر فرانک قدسی دبیر اجرایی همایش با تقدیر و تشکر از کارگروه های روابط عمومی، فرهنگی هنری، پشتیبانی، انتظامات و ارزشیابی اجرای این همایش را بسیار خوب ارزیابی کرد.
ایشان دو هدف عمده ی این همایش را: ۱- ایجاد گفتمان در خصوص تربیت سیاسی و اجتماعی ۲- تبیین نقش راهبردی معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی بیان کرد.
وی اشاره کرد که : ۱- دانشگاه فرهنگیان رسالت تربیت و توانمد سازی معلمان را بر عهده دارد و لازمه ی آن توجه ویژه مسئولین به آن است. ۲- بسیاری از مفاهیم مانند صلح، عدلت، همدلی، نوع دوستی، انجسام و... که منشا همه ی آن ها تربیت سیاسی و اجتماعی می باشد که عهده دار آن ها معلمان هستند و دانش فکری معلمان بسیار مهم ارزیابی می شود.
همایش در بعد از ظهر همان روز با تقدیر از نویسندگان مقالات برتر، پژوهشگران،برترین های نمایشگاه تصویر سازی دانشجویان و اهدای تندیس همایش به صاحبان مقالات برتر به کار خود خاتمه داد.






خبرنگار افتخاری: یاسین محمدی
عکاس: بهزاد سهرابی
تهیه و تدوین : پایگاه اطلاع رسانی پردیس شهید مدرس کردستان