دکتر ابراهیمی در پردیس شهید مدرس کردستان :
هدف از استقرار نظام نظارت و ارزیابی در دانشگاه فرهنگیان را نهادینه کردن تفکر بهبود و ارتقای پیوسته در دانشگاه از طریق بهره گیری از ارزیابی مداوم و مقایسه ی نتایج عملکرد دانست.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان دومین دوره ی آموزشی کارشناسان معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان کردستان، پردیس شهید مدرس برگزار شد. در این مراسم آقای ابراهیمی مدیر کل حوزه ی نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان منتخبی از سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری با رویکرد نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی را به شرح زیر بیان فرمودند: توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات. خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایت مندی و اعتماد مردم. قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیت ها. نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیت المال. ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزشهای اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری . . . .
روز جمعه مورخ 22مرداد 1395 مراسم افتتاحیه ی دومین دوره ی آموزشی کارشناسان معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاه فرهنگیان کردستان، پردیس شهید مدرس برگزار شد. این مراسم با حضور آقای دکتر ابراهیمی مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، آقای زیوری، دکتر مسعود الماسی سرپرست پردیس شهید مدرس سنندج، فرانک قدسی سرپرست پردیس بنت الهدی صدر سنندج، حجت الاسلام و المسلمین محسن قربانی مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان کردستان، کارشناسان محترم نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، اساتید و کارکنان هر دو پردیس دانشگاه فرهنگیان کردستان در سالن اجتماعات یکصد نفره ی شهید مدرس برگزار شد.
ابراهیمی سخنان خود را با گفته هایی از مقام معظم رهبری در حوزه ی سیاست های کلی نظام اداری با رویکرد نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، آغاز نمودند که به شرح ذیل می باشد:
- توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روشهای اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات
- خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم
- قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیت ها
- نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیت المال
- ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزشهای اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره گیری از امکانات فرهنگی و بکارگیری نظام موثر پیشگیری و برخورد با تخلفات
- کارآمد سازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه سازی اطلاعات
ایشان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دانشگاه فرهنگیان با عنوان هایی نظیر: پشتیبانی آموزش عالی از دانشگاه فرهنگیان، اختصاصی بودن تولید معلم در این دانشگاه ، سرمایه گذاری مادی و معنوی در پرورش شخصیت علمی و دینی معلمان، لزوم استفاده از تمام ظرفیت های دانشگاهی در تربیت معلم و ایجاد توسعهی کمی و کیفی برای دانشگاه فرهنگیان، اهمیت و حساسیت نظارت بر این دانشگاه مورد تاکید قرار داد.
ابراهیمی ضمن اشاره به ویژگیهای کلی و انحصاری دانشگاه فرهنگیان به ضرورت های ارزیابی و پایش راهبردها، برنامه ها و دست آورد ها پرداختند وی افزود:
- تاکیدات مقام معظم رهبری 2- گستردگی انتظارات از دانشگاه3- پاسخ به نیازهای جامعه و ذینفعان
4- پیچیدگی و پویایی محیط های یاددهی - یادگیری 5-ضرورت کسب آگاهی از میزان کارایی و کیفیت فعالیت ها6- ضرورت پیاده سازی راهبردها و برنامه ها 7- دست یابی به اطلاعات و شناسایی بخش های مختلف 8- شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف و بهره گیری از فرصت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت 9- فراهم سازی اطلاعات و دانش برای تصمیم گیری اثربخش 10- مبنایی برای تشویق بخش های دارای عملکرد شایسته 11- ارائه اطلاعات لازم برای حمایت از بخش های تحت فشار 12-راهنمایی برای اصلاحات مسئولیت دست اندر کران به ویژه کارشناسان نظارت و ارزیابی روز افزون ساخته است.
مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، هدف از استقرار نظام نظارت و ارزیابی در دانشگاه فرهنگیان را نهادینه کردن تفکر بهبود و ارتقای پیوسته در دانشگاه از طریق بهره گیری از ارزیابی مداوم و مقایسه ی نتایج عملکرد دانستند.
ایشان ضمن اشاره به حساسیت موضوع نظارت تاکید کردند برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ضروری است کارشناسان نظارت و ارزیابی نسبت به افزایش دانش تخصصی و مهارتهای حرفه ای زمینه گرد آوری و تحلیل داده ها را در جهت کمک به رشد و بالندگی سازمان فراهم نمایند.
وی با تاکید بر مفهوم خود بازیابی تا یک تعادل مطلوب در هر یک از حوزه های ماموریت کارشناسان به ضرورت جاری سازی رویکرد ارزیابی درونی و فراهم سازی بسته ی ارزیابی بیرونی پرداختند.
ابراهیمی در طبقه بندی انواع ارزیابی به ارزیابی رعایت و ارزیابی عملیاتی اشاره ارزیابی رعایت را فرایند سیستماتیک جمع آوری شواهد به منظور تعیین تطابق با قانون، دستورالعمل و یا مقررات و گزارش نتایج به مبادی ذیربط برشمرد همچنین ارزیابی عملیاتی را فرایندی منظم و روشمند در مسیر دستیابی به اثربخشی، کارایی و بهره وری سیستم در جهت بهبود مستمر اقدامات دانستند.
وی در پایان سخنان خود ضمن یاد آوری عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل " روند نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی را به شرح زیر بیان نمودند:
1- دستیابی به فهم مشترک حوزه های تخصصی دانشگاه در پذیرش مدل نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت
2- ارتقای آگاهی و مهارت های فنی مسئولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت از طریق تدوین برنامه های آموزشی
3- شناسایی و استاندارد سازی فرآیندهای هر یک از حوزه های تخصصی دانشگاه در صف و ستاد و تعیین اهداف هر یک از فرآیندهای شناسایی شده
4- تعیین شاخص ها و معیار های ارزیابی فرآیندها
5- جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل و یکپارچه سازی اطلاعات
6- استخراج نقاط قوت و قابل بهبود (ریسک) و ارائه به حوزه های ذیربط
7- مراقبت ویژه و کنترل تا دستیابی به هدف با رویکرد صرف وصلاح سازمان
8- ارائه خدمات مشاوره پیش نگر
در ادامه افتتاحیه دوره ی کارشناسان نظارت و ارزیابی، زیوری فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه فرهنگیان را در هفت مرحله ای که در ذیل بیان می شود را به کارشناسان ارزیابی و نظارت حاضر در جمع آموزش دادند:
- ویرایش مشخصات ارزیابی شوندگان 2- تعریف و تایید فرم ارزیابی شاخص های اختصاصی عملکرد کارکنان3- خود ارزیابی ارزیابی شوندگان 4-اظهار نظر مدیران مافوق در خصوص ارزیابی شوندگان 5- بررسی خود ارزیابی و اظهار نظر مدیران مافوق توسط تایید کنندگان نهایی 6-ثبت و رسیدگی به اعتراض ارزیابی شوندگان توسط تایید کنندگان نهایی 7- انتشار گزارشات ارزیابی
خبرنگاران: یاسین محمدی- داریوش احمدی