برگزاری نشست علمی واحد پژوهش با موضوع :
«آموزش روش دقیق ارزشیابی توصیفی نوین»
به گزارش واحد پژوهش پردیس شهید مدرس سنندج، 31 اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت 18 الی 20 نشست علمی «آموزش روش دقیق ارزشیابی توصیفی نوین» در سالن اجتماعات پردیس با حضور آقای دکتر جمال مرادپور مدرس این دوره برگزار شد.
دکتر مرادپور در ابتدای جلسه به مفهوم لزوم واهمیّت ارزشیابی اشاره کرد و افزود: لزوم واهمیّت ارزشیابی از آن جا مشخّص می شود که متخصصان آن را از عناصرمهم آموزش وپرورش دانسته و بر نقش آن درآموزش ویادگیری تاکید می نمایند.امّا چگونگی نگاه به ارزشیابی و اجرای آن درنظام آموزشی کشورمان مسائل فراوانی را موجب شده است.از آن جمله تاکید بر نمره پایان سال دانش آموزان که سرنوشت یک سال تحصیلی آنان را رقم می زند،وسیله ای برای تنبیه و تحقیر و تهدید و توبیخ دانش آموزان،تکیه برمحفوظات ویادگیری فقط تازمان امتحان(پس از ان آموخته ها فراموش شده وکاربردی در زندگی ندارند.)،وسیله ای برای غربال کردن دانش آموزان،ازبین رفتن لذّت یادگیری به علّت استرس امتحان و... عوامل یاد شده وهزاران مورد دیگر ما را برآن می دارد که نگاه تازه تری به ارزشیابی بیندازیم.
مرادپور افزود: البتّه در سال های اخیر لزوم ارزشیابی مستمر مطرح شده است که اگر درست اجرا شود،کاستی هایی را که بر شمردیم بر طرف خواهد نمود.امّا متاسّفانه کمتر دیده ایم ویا ندیده ایم ارزشیابی به معنای درست آن در مدارس اجرا شود.در اغلب مدارس همان نمرات ماهانه با عنوان جدیدتر ارزشیابی مستمردر کارنامه دانش آموزان درج می گردد.تاکیید فراوان بر نمره چه ازطرف معلّمان ومسئولان مدرسه وچه از طرف خانواده ها فشار روحی شدیدی رابر دانش آموزان وارد می کند واین عامل خود مانع بزرگی بر سر راه یادگیری دانش آموزان است.
دکتر مرادپور در ادامه این نشست گریزی به اهمیت ارزشیابی زد و گفت :
بر اساس تعریف ذکر شده ارزشیابی از چهار دیدگاه دارای اهمیّت می باشد:
1- دیدگاه معلّمان
از طریق ارزسیابی معلّمان می توانند:
الف : از میزان اثر بخشی وکارایی تدریس خود مطلّع شوند.
ب : از میزان تحقق اهداف آموزشی اطلاع حاصل نمایند.
ج : از میزان آمادگی و آگاهی دانش آموزان برای شروع مطالب جدید اطمینان پیدا کنند.
د: :با تفاوتهای فردی دانش آاموزان خود بیشتر آشنا شوند.
2-دیدگاه دانش آموزان:
الف : از نقاط ضعف وقوّت خود آگاهی می یابند.
ب : از تواناییها واستعدادهای خود درک نسبتا درستی به دست خواهند آورد.
ج : اطلاعات نسبتا جامعی از میزان دانش ومهارتهای کسب شده خود به دست می آورند.
3- دیدگاه اولیای دانش آموزان:
الف : آگاهی از وضعیت تحصیلی فرزندان خویش
ب : انجام اقدامات لازم برای رفع نقاط وتقویت نقاط مثبت
ج : شناسایی استعدادهای فرزندان خود وفراهم نمودن زمینه لازم برای رشد وشکوفایی آن
4:دیدگاه برنامه ریزان وکارشناسان آموزشی:
الف : از میزان کار آیی برنامه های آموزشی آگاهی می یابند.
ب : :برنامه های لازم، روشها وتجهیزات آموزشی جهت تطابق با شرایط موجود را طراحی وتنظیم می نمایند.
ج : از چگونگی روش کار معلمان مطلع می گردند.
مرادپور با اشاره به تعریف ارزشیابی کیفی- توصیفی افزود : ارزشیابی کیفی- توصیفی الگویی کیفی است که تلاش می کند به عمق و کیفیت یادگیری همه جانبه دانش آموزان توجه کند و توصیفی از وضع یادگیری آنها ارائه دهد که موجب اصلاح، بهبود و توسعه مهارت ها، دانش ها و نگرش های دانش آموزان شود.
مدرس این دوره همچنین به اهداف ارزشیابی کیفی – توصیفی اشاره کرد و گفت : موارد زیر از اهداف ارزشیابی کیفی – توصیفی می باشد.
۱) بهبود کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری.
۲) فراهم کردن زمینه مناسب برای حذف پدیده تأسفبار بیست گرایی.
۳) تاکید بر اهداف آموزش و پرورش از طریق توجه به فرایند یادگیری به جای تأکید بر محتوا.
۴) فراهم کردن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش آموزان.
۵) افزایش بهداشت روانی در محیط یاددهی- یادگیری با کاهش اعتبار نمره و کاهش استرس و تنش های ناشی از شرکت در امتحانات مکرر و پایانی
۶) کاهش نرخ مردودی و تکرار پایه.
۷) پرداختن به تمامی ابعاد وجودی دانش آموزان (جسمانی - اجتماعی- عاطفی -عقلانی - روانی).
دکتر جمال مرادپور در پایان جلسه هم مطالب فوق را جمع بندی کرد و گفت: همه باید بر این نکته مهم اذعان داشته باشیم که تشنه کردن ذهن یادگیرنده از سیراب کردن ذهن وی، به رشد و خلاقیت آنان کمک بیشتری می کند و در واقع هدف تربیت، ایجاد نیاز و تشنگی به حقیقت است تا فراگیران خود به کشف آن دست یابند، لذا در تحقق این امر باید از هرگونه پاسخ مداری و نمره گرایی و ارائه مستقیم حقایق به آنان خودداری کنیم و به یاد بسپاریم که اگر ما به کودکان خود مانند گیاهان بیندیشیم، سنجش پایانی، اندازه گیری و بررسی این گیاهان در یک مقطع زمانی خاص است.