پردیس شهید مدرس سنندج

برگزاری نشست علمی واحد پژوهش با موضوع :

«بهداشت روانی و سلامت روانی»

به گزارش واحد پژوهش پردیس شهید مدرس سنندج، روز یکشنبه، سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ نشست علمی «بهداشت روانی و سلامت روانی» در سالن اجتماعات پردیس با حضور آقای دکتر  انور میری  مدرس این دوره برگزار شد.

انور میری در ابتدای جلسه به مفهوم سلامت روان اشاره کرد و افزود:  سلامت روان عبارتست از رفتار موزون و هماهنگ با جامعه و شناخت و پذیرش واقعیات اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها ارضای نیازهای خویش به طور متعادل درعین هدفداری در زندگی و شکوفا کردن استعدادهای فطری خود.

دکتر میری با اشاره به  اهمیت سلامت روان، سلامت روانی را مهم دانست و گفت: بسیاری از مردم برخی اوقات احساس افسردگی می کنند همان طور که بسیاری از آن ها دچار سرماخوردگی می شوند. از همین رو نمی توان از همه ناراحتی های روحی جلوگیری کرد همان طور که از بروز همه بیماری های جسمی نیز نمی توان ایمن بود. سلامت روانی و جسمی هر دو برای خوشبختی انسان ضروری اند.

میری با اشاره به ایمکه رسیدن به سلامت روانی به هیچ وجه تصادفی نیست و نیل به این هدف با صرف زمان و زحمت محقق می شود فت: نباید فراموش کرد که اعتماد به نفس کلید سلامت روانی است . وقتی که اعتماد به نفس بالا باشد از زندگی رضایت داریم هدف های زندگی را مشخص می کنیم و به آنها می رسیم برای حل مشکلات به خود اتکا می کنیم روابط سالم و قوی ایجاد می نمائیم و ناملایمات و پستی و بلندی های زندگی را می پذیریم .

دکتر میری در ادامه گفت همانطور که بارها اشاره کرده ایم که نهادها و ارگانهای جامعه موظف به تامین بهداشت روانی جامعه می باشند یکی از مهمترین ارگانها مراکز دانشگاهی می باشد که برای توسعه بهداشت روانی باید در آن بصورت آگاهانه و هوشیارانه اقدام به تعریف درست مشکلات نمود که برای تعریف ارزیابی درست مشکلات لازم است شاخص و معیار مناسبی داشته باشیم و بتوانیم اجزای بهداشت روانی را در چنین فضایی بشناسیم و سهم خود را نیز در پدیدآیی تداوم و تقویت آن ارزیابی نمائیم.

بسیاری از دانشجویان در برابر مشکلاتی همچون ترس از آینده در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شغلی، احساس درماندگی می کنندبه گونه ای که با رفتارهای نا مناسب اجتماعی و فرهنگی مثل وابستگی به مواد مخدر و . . . از آنان سر میزند که باعث افزایش و تورم مشکل می شود یا با این گمان که راهکاری وجود ندارد به وضعیت موجود تن در می دهند و رفتارهای انفعالی را در پیش می گیرند.

از طرفی دانشجویان نیز که بعنوان افراد خاص جامعه به شمار می آیند و معمولاً از جنبه های استعدادهای ذاتی از دیگر همسالان خود برتری دارند اغلب از لحاظ اجتماعی و اقتصادی از دیگر جوانان از وضعیت مقایسه ای برخوردارند لذا شاهد انحرافات کمتری در مقابل دانشجویان هستیم.

میری در ادامه جلسه به ویژگی های فردی شخص دارای بهداشت روانی اشاره و چند مورد از آنها را بیان نمود که به شرح زیر می باشند

▪ نسبت به خود، خانواده و جامعه بی تفاوت نیست

▪ با دیگران سازگاری دارد

▪ شاد و مثبت اندیش است

▪ به خود و دیگران احترام می گذارد

▪ بدبین نیست

▪ به نقاط قوت و ضعف خود آگاهی دارد

▪ انعطاف پذیر است

▪ شناخت او از واقعیت نسبتا دقیق است و برای رسیدن به هدف های خود براساس عقل و احساس عمل می کند

▪ نسبت به خود نگرش مثبت دارد و ناکامی ها را تحمل می کند

▪ توانایی حل مشکلات خود را د ارد

▪ از اوقات فراغت خود به نحو مطلوب استفاده می کند

▪ در مواجهه با مشکلات اجتماعی، کنترل و تعامل خود را از دست نمی دهد

▪ استعدادهایش به طور هماهنگ و به خوبی رشد می کند.

▪ برای خود ارزش قائل است چون می داند آفریده خداست

▪ دنیا را گذرگاهی برای رسیدن به آخرت می داند

میری به عوامل موثر در بهداشت روانی دانشجویان هم گریزی زد و افزود: بهداشت روانی افراد متاثر عوامل متعددی است که نه اجتناب پذیرند و نه جدا از هم می باشند اگر چه بصورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. بدین معنی که تعادل روانی افراد در شرایط محیطی یا عوامل فردی بصورت متقابل، آرامش روانیشان دچار تغییراتی می شود و هر چه نفوذ و شدت این عوامل زیادتر باشد تاثیر و تهدیدش به میزان بیشتری خواهد بود عواملی همچون برآورده نشدن انتظارات، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و . . . از مهمترین عوامل موثر بر بهداشت روانی می باشند.

انور میری به تقویت اعتقادات و ارزشهای مذهبی دانشجویان هم اشاره کرد و گفت: توجه به مبانی اعتقادی و مذهبی از دیرباز در تفکر انسان تاثیر گذار بوده است و در برخورد با مشکلات بسیاری یاری داده است و انحراف او را از مسیر اصلی خود که همان رسیدن به کمال انسانی است آگاهانده است.

بی شک تاثیر گزاری مبانی اعتقادی و مذهبی تنها به جنبه معنوی آن بر نمی گردد بلکه تاثیر گزاری آن در نوع تفکر، زندگی اجتماعی و روابط اجتماعی، سلامت جسمی و بهداشت روان فرد هم تاثیر گزار است. مطالعات نشان دهنده این است که افراد معتقد به مبدا (معتقد به خدا) بدون در نظر گرفتن نوع مذهب و دین، نوع رفتار و اندیشه سالمتری نسبت به افراد بدون اعتقاد یا اعتقاد ضعیف می باشد. لذا با برنامه های دقیق و آگاهانه می توانیم بر اساس تعالیم و ارزشهای ناب دینی در مراکز آموزش عالی اقدام به تقویت این موضوع بسیار مهم نمائیم.

در پایان دکتر میری با اشاره به روند بهداشت روانی و توجه به این مساله در دانشگاه افزود: بایستی همه عوامل دخیل در دانشگاه اعم از اساتید، مدیران، محیط طبیعی و روانی حاکم بر رفتار، والدین و از همه مهمتر خود دانشجو در یک تعامل مستمر به این مساله توجه نموده و شرایط را برای اجرای این مساله فراهم نمایند. اذعان به این نکته خالی از لطف نخواهد بود که اگر در دانشگاه به ایجاد بستر لازم برای ارتقاء بهداشت روانی توجه نکینم هم فرد دانشجو و نهایتاً جامعه دچار لطمات جبران ناپذیری خواهد شد. امروزه کشورهای صنعتی به این نکته واقف شده اند که توجه به سلامت بهداشت روانی دانشگاه بعنوان مساله ضروری و اجتناب ناپذیر در توسعه همه جانبه آن کشورها محسوب شده است. و به این مساله بعنوان یکی از شاخصهای اصلی توسعه توجه نموده اند حال در کشور ما نیز توجه به این مساله اهمیت خود را آشکار نموده است. و ما وظیفه داریم در کنار احساس مسئولیت نسبت به جامعه، زمینه سلامت اندیشه و افکار را در جامعه به وجود آورده تا ان شاء الله در زمینه های مختلف به لیاقت و توان واقعی خود برسیم و این مساله از طریق بستر سازی برای به وجود آمدن افکار سالم و خلاق در دانشگاه محقق می شود.