به همت اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان؛
از معلمین، دانشجومعلمان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان تجلیل شد
همزمان با هفته پژوهش و با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، از معلمین، دانشجومعلمان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان تجلیل شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی پردیس شهید مدرس ، صبح روز یکشنبه مورخ 26آذرماه 96 با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان و رئیس پردیس شهید مدرس سنندج، معاونین پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی و آموزش ابتدایی اداره کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و به میزبانی ناحیه دو سنندج از معلمین، دانشجومعلمان و دانش آموزان پژوهشگر برتر استان در کانون ملی حضرت امام خمینی(ره) تجلیل به عمل آمد.
در ابتدای این مراسم محمد سعید کنعانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج با بیان اینکه دستاوردهای بشر حاصل تحقیق و پژوهش بوده است؛ گفت: تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش بر اساس تحقیق و پژوهش انجام می گیرد.
وی با اشاره به اینکه تحقیق در آموزش و پرورش در دو عرصه معلمان و دانش آموزان صورت می گیرد؛ گفت: در عرصه دانش آموزی جشنواره جابر بن حیان، نوجوان و جوان خوارزمی در مدارس برگزار می گردد و معلمان نیز در برنامه اقدام پژوهی و کارهای تحقیقی شرکت می کنند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج با بیان اینکه میزان دانش آموزان و فرهنگیان شرکت کننده در برنامه های تحقیقی و پژوهشی به نسبت جمعیت بسیار محدود و قابل تامل می باشد؛ بر توسعه کمی و کیفی برنامه های تحقیقی و پژوهشی در مدارس تاکید کرد.
راهکارهای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به چه میزان اجرایی شده است؟ تاثیرگذاری برنامه توسعه سنواتی بر سازماندهی فرهنگیان به چه میزان است؟ بررسی نقاط حادثه خیز مدارس استان کردستان ؟ بررسی و شناسایی فعالیت های غیر اثر بخش در سطح مدارس استان؟ بررسی میزان بهره وری از امکانات هوشمند سازی مدارس؟ و راهکار های توسعه تدریس مساله محور در مدارس ؟ از مهم ترین درخواست های مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو سنندج به فرهنگیان استان جهت انجام تحقیق و پژوهش بود.
وی در پایان از مسئولین استان خواست که به منظور انجام کارهای تحقیقی و پژوهشی در این موضوعات اعتبار مکفی در اختیار محققین قرار داده و با حمایت های خود در اجرای هرچه بهتر این طرح های پژوهشی کمک نمایند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان در ادامه مراسم گفت: براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در میان۲۵ کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد و براساس نظر سرپرست این پایگاه، ایران از لحاظ کمیت در رتبه 17 علمی جهان قرار دارد .
براساس گزارشات واصله دکتر یحیی معروفی روز یک شنبه در آیین تجلیل از معلمان پژوهشگر و فعالان حوزه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش در سنندج، اظهار کرد: علیرغم اینکه در حوزه پژوهش و تحقیق به لحاظ کیفی کاستی هایی در کشور وجود دارد اما از جهت کمی رشد خوبی داشته ایم .
وی با بیان اینکه عمده سیاست گذاران کشور هم حول محور پژوهش و آموزش اظهارنظر می کنند، گفت: تلاش و هدف اصلی فرهنگیان بایستی تبدیل پژوهش به صنعت باشد، زیرا صنعت موتور محرکه توسعه کشور است .
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان با اشاره به اینکه رسالت و اولویت پژوهشگران کشور تبدیل علم به ثروت است، تصریح کرد: دلیل عمده توسعه یافتگی جوامع پیشرفته، گسترش، تعمیق و بالندگی همه جانبه پژوهش و تحقیق است .
وی با عنوان اینکه از شاخص های بارز و مهم پژوهش، تعیین سهم بودجه برخی کشورهای پیشرفته از تولید ناخالص ملی است؛ سهم کشور را در بخش پژوهش و تحقیق طی سال های اخیر حدود نیم درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طبق سیاست های اعمال شده با گذر از ۱۰ سال بایستی بودجه و سهم تحقیقات به چهار درصد ارتقا پیدا می کرد که این مهم تا کنون برآورده نشده است .
دکترمعروفی به جایگاه و رتبه علمی ایران اشاره کرد و افزود: براساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ایران در میان ۲۵ کشور برتر تولید علم جهان قرار دارد و براساس نظر سرپرست این پایگاه ایران از لحاظ کمیت در رتبه 17 علمی جهان قرار دارد .
وی در ادامه با طرح این سوال که چرا به رغم رشد علمی اما مشکلات کشور در سایر بخش ها همچنان پابرجاست، عنوان کرد: عدم تحقیق برای حل مسئله، عدم ختم تحقیقات به کاربست پژوهش، نقض روش شناختی و همچنین عدم درک اهمیت پژوهش و ابهام و بی دقتی در یافته های پژوهش و نیز ناهمخوانی منابع پژوهش های مختلف با همدیگر از اهم مشکلات پژوهش و تحقیق در کشور محسوب می شود .
رئیس دانشگاه فرهنگیان کردستان خاطرنشان کرد: نباید کمیت را ملاک موفقیت در پژوهش بدانیم، چرا که شاخص کاربردی بودن پژوهش می تواند حلال مشکلات فعلی این حوزه تلقی شود.
شایان ذکر است در این مراسم با حضور مسئولین از 99 نفر از فعالین عرصه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش کردستان در سال 96 که شامل 5 پژوهشگر برتر، 16 اقدام پژوه برتر، 5 پایان نامه برتر، 19 دانش آموز برتر، 16 رابط پژوهشی، 9 فعال پژوهشی حوزه معاونت های اداره کل، 4 معلم فعال در تربیت پژوهشگران نوجوان و جوان، 14 همکار فعال پژوهشی منتخب پژوهشسراهای استان، 1 نفر از پژوهش سرای منتخب و برتر استان، 3 همکار فعال برپایی نمایشگاه و دستاوردهای پژوهشی، سه مدیر و رئیس برتر شهرستان و سه نفر دانشجو معلم برتر با اهدای لوح سپاس تجلیل شد .
روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان ضمن تبریک به این عزیزان و تبریک ویژه به نو معلمان فرهیخته دانشگاه فرهنگیان استان کردستان آقایان: هه ژیر بایزیدی، هادی باقرزاده از پردیس شهید مدرس سنندج و سرکار خانم شراره صادقی از پردیس بنت الهدی صدر توفیقات روز افزون را از خداوند منان خواستار است.
برگرفته از: سایت اداره کل آموزش و پرورش استان و خبرگزاری ایسنا کردستان
