پردیس شهید مدرس سنندج

در پردیس شهید مدرس سنندج برگزار شد؛

جلسه توجیهی مهارت آموزان (ماده ۲۸)

 

 

با حضور دکتر مسعود الماسی سرپرست پردیس شهید مدرس کردستان، جلسه توجیه و راهنمایی مهارت آموزان (ماده ۲۸)در محل سالن اجتماعات پردیس شهید مدرس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پردیس شهید مدرس کردستان، صبح پنج شنبه ۲۸ دی ماه جلسه ای به منظور توجیه و راهنمایی مهارت آموزان (ماده ۲۸)با حضور معاونین پردیس، کارکنان، اساتید،  مدیران گروه و حضور نومعلمان ماده 28  در محل سالن اجتماعات پردیس شهید مدرس برگزار شد.

دکتر مسعود الماسی سرپرست پردیس شهید مدرس کردستان، ضمن خیر مقدم به کلیه حضار به تبیین جایگاه و اهمیت دوره پرداخت و از کلیه اساتید و مهارت آموزان خواست  تا با تلاش، دقت، همکاری، تعامل و همفکری فعالیت های علمی و عملی مربوط به پودمان ۲ را پیگیری و به سرانجام برسانند.

همچنین ایشان اظهار نمود که انجام به موقع برنامه ها و استفاده بهتر از راهنمایی اساتید در این پودمان می تواند در عملکرد حرفه ای مهارت آموزان در آینده بسیار موثر باشد. لذا انتظار است در این راستا هر چه بیشتر آموزه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهکارهای اجرایی و عملیاتی مطرح شده در شیوه نامه ها و دستورالعمل ها مورد توجه اساتید و مهارت آموزان قرار گیرد.

 

در ادامه دکتر ملکی (معاون آموزشی و فرهنگی پردیس) به تشریح اهداف و محورهای اساسی برگزاری جلسه پرداخت و ضمن تاکید بر اهمیت این پودمان از کلیه اساتید و مهارت آموزان خواست تا هر چه بیشتر با همدیگر و با پردیس همکاری داشته باشند. ایشان طی سخنانی به چگونگی تعامل دانشگاه، اساتید و مهارت آموزان در پودمان ۲ پرداخت

وی تاکید کرد که در اجرای هر برنامه رعایت مفاد شیوه نامه و همچنین زمانبندی لازم در دستور کار قرار گیرد.

 

در بخش بعدی دکتر جمال مرادپور به ارائه توضیحاتی در خصوص درس آموزش پژوهی به عنوان یکی از برنامه های اساسی این دوره پرداخت.

ایشان اشاره داشتند که آموزش پژوهی به عنوان روشی موثر به مهارت آموزان برای غنی سازی یادگیری و تولید دانش حرفه ای کمک می کند. آنچه از آموزش در کلاس درس رخ می دهد، اولین بار در معرض چشمان تیزبین معلم تبلور می یابد و اگر معلمان خود را به ابزار پژوهش مجهز سازند، آنان می توانند به تدوین نظری وقایع علمی کلاس درس بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به این که آموزش پژوهی فرصتی برای ورود معلمان آینده به عرصه پژوهش های آموزشی است به تشریح جزئیات این برنامه پرداخت و شیوه ها و راهکارهای اساسی انجام درس آموزش پژوهی را برای اساتید و مهارت آموزان تشریح نمود.

 

دکتر جلال غریبی مدرس گروه علوم تربیتی پردیس شهید مدرس،  ضمن سخنانی به تشریح دو برنامه مهم "کارآموزی" و "توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی" که از دیگر برنامه های پودمان۲ بودند، پرداختند.

این تحصیل کرده مقطع دکتری در رشته تعلیم و تربیت،  در بخش اول سخنان خود به اهمیت درس کارآموزی و نقش آن در عملکرد حرفه ای مهارت آموزان اشاره داشتند.

در این راستا مواردی از قبیل وظایف کارآموز، وظایف معلم راهنما، وظایف استاد راهنما و وظایف دانشگاه را تبیین و نیز نحوه انجام کارآموزی، نحوه طراحی واحد یادگیری، نحوه تنظیم گزارش پایانی، ارزشیابی پایانی و جلسه دفاع از کارآموزی را تشریح نمود.

دکتر غریبی در ادامه به معرفی کامل برنامه توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی مهارت آموزان (ماده ۲۸) و نیز معرفی سامانه سجفا و نحوه بارگذاری مدارک و مستندات پرداخت.

وی  در چند بخش متوالی به تشریح اهداف دوره، سطوح اجرای دوره، بودجه بندی امتیازات، مراحل و فرآیند اجرا، نحوه بارگذاری، نحوه ارزیابی، شیوه تجدید نظر و ... اشاره داشتند.

ایشان یادآور شدند به دلیل اهمیت موضوع، کلیه اساتید و مهارت آموزان با دقت نظر بیشتر نسبت به بارگذاری و ارزیابی مستندات اقدام نمایند و امورات هر مرحله را بر اساس زمان تعیین شده انجام دهند. همچنین خاطر نشان نمودند که مهارت آموزان می توانند با انتخاب به موقع اساتید مشاور فرهنگی از راهنمایی های ارزنده و مفید آنان بهره مند شوند و در صورت هر گونه ابهام از مشورت های استاد مشاور خود کمک بگیرند.

غریبی افزود که مهارت آموزان باید در این بخش چهار مرحله اساسی که شامل: بارگذاری اطلاعات عمومی و شایستگی ها در سامانه، تلخیص و نقد دو کتاب، روایت ۵ تجربه از طریق مصاحبه با معلمان موفق و پیشکسوت، و تهیه نقشه راه معلم به مثابه مربی) می باشد را با راهنمایی اساتید مشاور انجام دهند.

 

در پایان جلسه نیز زمانی به پرسش و پاسخ مهارت آموزان و اساتید اختصاص داده شد که هر کدام به ارائه نظرات خود پرداختند.